EPA’s (entrustable professional activities) zijn de belangrijkste leereenheden, en daarmee bouwstenen, van flexibele opleidingen en leerroutes. Er zijn twee soorten EPA’s. Daarnaast hebben sommige EPA’s nog andere bijzondere kenmerken: ze worden in meer opleidingen gebruikt (functie-overstijgend), of kunnen pas na een opleiding worden afgerond (NA-EPA’s).
Twee soorten EPA’s
Een opleiding kan worden opgebouwd uit twee soorten EPA’s: kern- en specifieke EPA’s.
Kern-EPA’s
Kern-EPA’s zijn op alle werkplekken voor de betreffende functie van toepassing. Kern-EPA’s moeten worden behaald door alle studenten en professionals in opleiding binnen een bepaalde opleiding.
Specifieke EPA’s
Specifieke EPA’s zijn niet op alle werkplekken voor de betreffende functie van toepassing. De specifieke EPA’s hoeven niet door alle professionals binnen een bepaalde opleiding te worden behaald. Ze zijn namelijk alleen te behalen op afdelingen of in organisaties met een specifieke taakstelling, zorgtaak of een afdeling met een specifieke patiëntencategorie (bijv. orgaantransplantatie).
Veel EPA’s zijn geformuleerd voor een bepaalde functie en worden alleen voor de betreffende opleidingen gebruikt.
Functie-overstijgende EPA’s
Sommige EPA’s (kern of specifiek) worden in meer opleidingen gebruikt, soms zelfs in verschillende clusters: dat zijn functie-overstijgende EPA’s.
Functie-overstijgende EPA’s zijn na een korte inwerkperiode uit te voeren in de nieuwe context. Alleen voor functie-overstijgende EPA’s waarop alleen ingewerkt moet worden, wordt voor aanvang van de opleiding of leerroute een vrijstelling gegeven.
NA-EPA’s
Sommige opleidingen hebben in fase A van het programma CZO Flex Level EPA’s beschreven voor beroepsactiviteiten waarvoor een student of professional in opleiding pas ná een CZO-opleiding bekwaam verklaard kan worden. Deze EPA’s maken geen deel uit van het CZO-opleidingsstelsel en hebben daarom tijdens de doorontwikkeling de code ‘NA’ gekregen: na de opleiding.