Een groep theorie- en praktijkopleiders ontwikkelde – samen met CZO Flex Level – een generieke set van toetsinstrumenten (ook wel: begeleidings- en beoordelingsinstrumenten) die geschikt zijn voor bekwaam verklaren van studenten voor EPA’s. Dat initiatief ontstond toen de basis acute zorg (BAZ) versneld werd ingericht voor de IC-opschaling voor COVID-19. Aanvankelijk was het doel alleen toetsinstrumenten te maken voor de BAZ. Maar al snel was er de conclusie dat de set breder bruikbaar zal zijn. De komende periode wordt de conceptset eerst getest in de praktijk, door begeleiders die betrokken zijn bij de BAZ. Na evaluatie en bijstelling zijn de instrumenten door alle opleiders en begeleiders te gebruiken.
Feedback krijgen en daarvan leren
‘Opleiden met EPA’s vraagt echt iets anders van begeleiders in de praktijk dan ze tot nu toe gewend zijn te doen. Zij zijn in the lead voor het toevertrouwen van een EPA. Straks zullen we ook niet meer werken met een allesomvattende eindtoets die een ‘go’ of ‘no go’ geeft.’ Jan van der Koog, opleidingsmanager learning & development aan het Wenkebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden (UMCG) is een van de werkgroepleden. Hij vindt het basispakket een mooie afspiegeling van verschillende soorten toetsinstrumenten die passen bij het bekwaam verklaren. ‘Bij bekwaam verklaren gaat het erom dat begeleiders vooruit durven te kijken. Bij leren hoort fouten maken, feedback krijgen en daarvan leren. Instrumenten als ‘360 graden feedback’ en ‘korte praktijkevaluatie’ passen goed bij het toetsen tijdens het leren.’ Van der Koog stelt dat hij het volledig eens is met John Hattie, warm pleitbezorger van visible learning. Die noemt feedback ontvangen de belangrijkste manier van leren.
Aanvullende toetsinstrumenten delen
Of de generieke toetsinstrumenten straks verplicht zijn? Van der Koog adviseert praktijk- en theorieopleiders de goed gewogen generieke set te gebruiken maar kan zich prima voorstellen dat een instelling een goed passend instrument toevoegt. Aanmoedigend: ‘Het zou mooi zijn als zo’n instelling dat eigen toetsinstrument deelt. Zo leren we van elkaar. En zo leiden we zo uniform mogelijk op.’ Ook merkt hij op dat er nu nog geen zicht is op de bruikbaarheid van de generieke set voor álle (vervolg)opleidingen. ‘We staan natuurlijk nog maar aan het begin van flexibiliseren en vernieuwen. Voor de acute zorg-opleidingen lijken deze instrumenten heel geschikt. Hopelijk blijkt dat ook uit de test bij de BAZ. We denken dat ze ook voor veel andere opleidingen goed te gebruiken zijn.’ Bij een breder gebruik van de toetsinstrumenten voor andere opleidingen volgt opnieuw een evaluatie en zo nodig bijstelling.