Uitgangspunten
Om een professionele activiteit te kunnen toevertrouwen, moet duidelijk zijn of de student weet wat hij/zij doet, waarom hij/zij dat doet en of hij/zij weet hoe in een afwijkende situatie te handelen. Door een case-based discussie (CBD) krijgen de student en de begeleider hier zicht op. Dit draagt bij aan het opbouwen van het vertrouwen. Doel van deze “wat als”-gesprekken is inzicht krijgen in wat de student weet en kan toepassen en op basis daarvan inschatten of de student ook kan handelen in toekomstige situaties die de begeleider niet allemaal zal observeren.
Uitvoering
Bij een case-based discussie houden de student en begeleider(s) na het uitvoeren van een professionele activiteit een gesprek over een recente casus (bijvoorbeeld een zorgvrager/situatie die zich die dag heeft voorgedaan). In de CBD komen vier deelonderwerpen aan bod waar de werkbegeleiders vragen over stelt en op doorvraagt: wat de student heeft gedaan, welke achtergrondkennis hieraan ten grondslag ligt, welke risico’s en complicaties speelden en hoe de student zou hebben gehandeld in andere situaties. Wanneer de student over voldoende kennis- en redeneervaardigheden beschikt om in deze en vergelijkbare casussen adequaat te handelen, beoordeelt de werkbegeleider deze vier onderdelen als voldoende.
Maak een CBD niet te lang: streef naar ongeveer 15 a 20 minuten
Een CBD kan lijken op het gesprek dat begeleiders soms met een student hebben om in te schatten of ze de student een activiteit bij een bepaalde zorgvrager kunnen laten uitvoeren. Het belangrijke verschil is dat van het CBD een formulier in het portfolio wordt opgenomen. Op dit formulier ligt de nadruk op de feedback, en niet op een verslag van het gesprek of de casus.
Een belangrijk verschil met eventuele andere vormen van casustoetsing, verwerkingsopdrachten etc. is dat een CBD in het reguliere werk plaatsvindt, op basis van casuïstiek die zich op dat moment voordoet en dat er geen schriftelijke voorbereiding van een student wordt gevraagd. Het gaat om het toetsen van de op dat moment aanwezige kennis van de student, toegepast op die professionele context.
Formulier
Download het vragenformulier voor het toetsinstrument Case-based-discussie