CZO Flex Level maakt de CZO-erkende verpleegkundige vervolgopleidingen en de opleidingen voor medisch ondersteunende zorgverleners flexibel en vernieuwend. Belangrijke bouwstenen voor het flexibiliseren zijn EPA’s. EPA staat voor entrustable professional activity, voor ‘toe te vertrouwen professionele activiteit’. EPA’s zijn kenmerkende professionele activiteiten die het dagelijks werk van een zorgprofessional vormen.
EPA’s vormen een belangrijke basis voor het leren op de werkplek en in de opleidingsinstelling.
EPA’s maken duidelijk:
- in welke professionele activiteiten een student bekwaam moet worden;
- welke kennis, vaardigheden en gedrag daarvoor nodig zijn;
- wat de meest relevante CanMEDs-competentiegebieden zijn.
Wanneer een zorginstelling werkt met EPA’s, wordt inzichtelijk welke studenten op welke activiteiten ingezet kunnen worden, en waar ze nog supervisie voor nodig hebben.
Competentiegericht opleiden
EPA’s geven een concrete invulling aan competentiegericht opleiden op de werkplek. Essentieel hierbij is de dat een begeleider een student pas professionele activiteiten toevertrouwt om zelfstandig uit te voeren op het moment dat de student heeft laten zien daarin voldoende bekwaam te zijn. Belangrijk is dat een EPA uitvoerbaar is binnen een bepaalde tijd, de uitvoering meetbaar en betrouwbaar is en dat het een activiteit is die zich ervoor leent om aan de student toe te vertrouwen. Een EPA is op de werkplek te observeren en te behalen.
CanMEDs
De CanMEDs-competentiegebieden zijn geïntegreerd in de EPA’s. Voor de CZO-opleidingen zijn de competenties geordend in zeven competentiegebieden van het CanMEDS-raamwerk (Canadian Medical Education Directions for Specialists). Ondanks de behoefte om aan te sluiten op de initiele opleidingen Verpleegkunde, is ervoor gekozen de CanMEDS-competentiegebieden te hanteren in aangepaste vorm. De reden hiervoor is dat deze vorm beter past bij CZO-opleidingen die de rol van zorgverlener niet kennen. Ook zijn de benamingen in lijn gebracht met die bij de medische vervolgopleidingen.
De benaming van de CanMEDS- competentiegebieden zijn als volgt aangepast:
a. Vakinhoudelijk handelen
b. Communicatie
c. Samenwerking
d. Kennis en wetenschap
e. Maatschappelijk handelen
f. Leiderschap
g. Professionaliteit
CanMEDs geven richting aan feedback
Omdat de CanMEDs zijn geïntegreerd in de EPA’s hoeven ze niet apart getoetst of afgetekend te worden; bekwaam verklaren voor een EPA is genoeg. De hoofdfunctie van de CanMEDs in EPA-gericht opleiden is het ondersteunen van en richting geven aan feedback. Per EPA kiest de opleider of werkbegeleider een tot max. vier CanMEDs waarop de begeleider de student feedback geeft t.a.v. deze beroepsactiviteit. In de meeste beroepsactiviteiten zijn meer competenties relevant (zo is Communicatie en Samenwerking in bijna alle EPA’s belangrijk). Toch komt niet iedere CanMed in elke EPA expliciet aan de orde. Het is zaak om de CanMeds zo in te zetten dat ze de essentie van de EPA raken en het feedback geven ondersteunen.
In een opleiding of leerroute komen alle CanMeds aan bod, zodat de begeleidersgroep zich ervan kan verzekeren dat de student op alle CanMeds competent is. Geven de EPA’s in totaal écht onvoldoende gelegenheid voor het behalen van een bepaald CanMed-competentiegebied, dan kán voor die competentie een EPA-overstijgende leeractiviteit worden aangeboden.