Als het opleidingsstelsel verandert, dan verandert ook de manier van toezicht houden op de opleidingen. Dat klinkt logisch, en dat is het ook. Aan Paul Poortvliet, projectleider Modernisering van toezicht (deelproject 3) de schone taak te onderzoeken wat het nieuwe opleidingsstelsel in wording betekent voor de rol van CZO als toezichthouder én voor de toelating, erkenning en registratie van deze zorgopleidingen. Het CZO houdt toezicht op de kwaliteit van zorgopleidingen. Het gaat hierbij om de initiële- en vervolgopleidingen in de zorg.
‘Er liggen concrete vragen voor. Hoe gaan we straks om met de erkenning van opleidingen? En hoe kun je dan de kwaliteit van de opleidingen waarborgen? Hoe zorgen we ervoor dat de landelijke erkenning van CZO-diploma’s ook in een nieuwe manier van toezicht houden gewaarborgd blijft?’ Poortvliet is in deze opdracht een schakel tussen het project CZO Flex Level en de toezichthoudende organisatie CZO. Met adviseurs en projectleiders uit beide clubs overlegt hij structureel, want wat in CZO Flex Level wordt bedacht en uitgewerkt, heeft directe consequenties voor het toekomstige werk van CZO.
Toekomst verkennen
‘Het mooie is,’ zo vertelt Poortvliet enthousiast, ‘dat het aardig lukt om constructief de toekomst te verkennen zonder dat al precies duidelijk is hoe die er uit zal zien.’ Hij betrekt ook allerlei deskundigen: uit zorginstellingen en uit andere beroepsgroepen en toezichthouders. Zo bespraken onlangs zo’n vijftig leden van opleidingscommissies vragen als ‘Welke uitgangspunten en inzichten zijn er als je op een moderne manier toezicht wil houden?’ en ‘Hoe zorg je ervoor dat je als toezichthouder niet alleen ‘afrekent’ maar juist ook stimuleert?’ Die laatste vraag schetst volgens Poortvliet mooi dat de discussies gebruikt worden om de visie op toezichthouden echt te vernieuwen.
Aanmoedigen
Ingaand op het stimuleren van leren, licht Paul toe ‘Als toezichthouders wil je een stok achter de deur kunnen zijn, maar primair wil je toetsen en borgen of voldaan wordt aan de landelijk vastgestelde opleidingseisen. En hoe vertaal je die rol dan naar het werk van CZO? Als verpleegkundige werk en leer je in een team. Dan is het dus heel belangrijk dat de beoordeling door werkbegeleiders en collega’s in het toezicht wordt meegenomen. Ook kan het interessant zijn voor een toezichthouder om het oordeel van studenten over hun opleiding een meer prominente plaats te geven.’
Het is duidelijk, in deelproject drie wachten veel vragen logischerwijs nog op een antwoord. Wie naar Paul Poortvliet luistert, hoort echter dat de wil en de betrokkenheid van velen er is om samen te zorgen voor een nieuw opleidingsstelsel waarin verpleegkundigen en medisch ondersteuners zeker kunnen zijn van een CZO-erkenning van hun kennis en vaardigheden.