Het EPA-expertiseteam van CZO Flex Level ontwikkelde richtlijnen voor een EPA-gerichte begeleidings- en toetssystematiek en er is een herziene set toetsinstrumenten vastgesteld, bedoeld voor het toetsen in de praktijk. EPA-experts Inge Pool en Malou Stoffels lichten toe.
‘Begeleiders hebben voldoende informatie nodig om een student bekwaam te verklaren voor een EPA. De begeleidersgroep doet dat op basis van ‘gegrond vertrouwen’. Inge Pool legt uit dat toetsen op de werkplek op drie manieren bijdraagt aan dat vertrouwen: ‘Ten eerste willen de begeleiders zien wat de student kan en dus is observeren belangrijk. Ook willen ze weten of de student weet wat zij doet én wat ze zou doen als de situatie net wat anders zou zijn. Ze doen casusbesprekingen en stellen voor die net wat andere situatie ‘what-if’-vragen. Tot slot willen begeleiders inzicht in het functioneren van de student over een langere periode. Feedback van verschillende begeleiders en collega’s aan de student (multi source feedback) geeft dat inzicht.’
Handvatten voor opleiders
Begin 2021 leverde CZO Flex Level een concept-set toetsinstrumenten op, in eerste instantie voor gebruik door praktijkopleiders en werkbegeleiders van de basis acute zorg (BAZ). Hun bevindingen zorgden ervoor dat de uitgangspunten waarop de instrumenten gebaseerd zijn, meer expliciet zijn gemaakt en beschreven in richtlijnen. Op de nieuwe webpagina ‘begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren’ vind je alle informatie, toetsinstrumenten en -formulieren bij elkaar. Malou Stoffels, lid van het EPA-expertiseteam, vindt het belangrijk om te benadrukken dat de herziening niet een complete verandering is. ‘Het gebruik van de concept-toetsinstrumenten bij de BAZ- EPA’s leverde goede inzichten op. Die leidden tot een net andere indeling van categorieën. De formulieren sluiten nu beter aan bij het gebruik op de werkplek. Ook leerden we van de ervaringen van trainers in het train-de-trainer-programma. Alle input bij elkaar heeft geleid tot richtlijnen waarmee we opleiders handvatten geven: dit moet je regelen en doen om studenten te begeleiden en toetsen in EPA-gerichte opleidingen.’
Goed beeld student
Malou voegt toe dat er naast ‘wat moet’, ook ruimte is voor het geven van een eigen vertaalslag naar de praktijk. ‘De toetsinstrumenten en -formulieren zijn zo opgesteld dat ze breed, snel en eenvoudig kunnen worden gebruikt. Instellingen kunnen eigen instrumenten die passen bij het werkplekleren daaraan toevoegen.’ Ze beklemtoont dat de set toetsinstrumenten gemaakt is voor toetsen op de werkplek. ‘Deze instrumenten zijn er om een goed beeld te krijgen van hoe de student in de praktijk aan een EPA werkt. Dat beeld ontstaat door gebruik te maken van een mix van instrumenten uit verschillende categorieën én door meerdere begeleiders de student te laten beoordelen.’
Inge wil opleiders nog dit op het hart drukken: ‘De werkplek biedt heel goede mogelijkheden om te leren en te toetsen. Benut zoveel mogelijk leersituaties die zich voordoen voor korte observaties en gesprekjes.’ Ook geeft ze een tip: ‘Waak voor veel schriftelijke verslagen. Daarmee haal je de student en de begeleider ‘uit het werk’. Natuurlijk kan het nuttig zijn om een student die moeite heeft met klinisch redeneren een keer een lastige situatie op schrift te laten uitwerken, maar doe dat alleen als het werk in de praktijk onvoldoende toetsmogelijkheden biedt.’
Naar de webpagina: begeleiden, toetsen en bekwaam verklaren
Tips in artikel O & G
In het februarinummer van Onderwijs & Gezondheidszorg staat een artikel met daarin 9 tips voor toetsing op de werkplek.