‘Wat kunnen we overnemen van de ervaring met EPA’s voor arts-assistenten?’ en ‘Hoe ziet de werkbegeleiding in de praktijk er straks uit als de EPA’s er zijn?’ Over deze en nog veel meer vragen buigt de EPA-expertgroep van CZO Flex Level zich. De experts ondersteunen de deelprojecten waar het kan met kennis over EPA’s én ontwikkelen die kennis deels zelfs.
In de medisch specialistische vervolgopleidingen is de afgelopen jaren al flink wat ervaring opgedaan met het ontwikkelen van en opleiden met EPA’s (entrustable professional activities). Niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd. Met de inzet van EPA’s als bouwstenen voor het flexibel opleiden van verpleegkundigen en medisch ondersteuners is echter nog nauwelijks ervaring, zo weet Inge Pool (rechts op de foto) te vertellen. Als inhoudelijk deskundige van de EPA-expertgroep van CZO Flex Level bevindt zij zich, met Saskia Hofstra (links op de foto) en de andere leden van de expertgroep, op vrijwel onontgonnen terrein.
EPA-handleiding
‘De expertgroep heeft een aantal taken,’ vertelt Pool, onderwijskundige en werkzaam als beleidsadviseur bij het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht. ‘Zo genereren en delen we kennis, hebben we een signalerende functie en faciliteren we de verschillende themaclusters die werken aan het formuleren en beschrijven van EPA’s’. Hofstra, opleider Medische beeldvorming en Radiotherapie in het Erasmus MC, licht toe: ‘Ik heb een project-brede rol, maar ik werk ook mee in het themacluster Moeder & Kind. En andere leden ondersteunen weer andere themaclusters.’ De themaclusters werken met de EPA-handleiding: het eerste product dat de expertgroep begin 2019 opleverde.
Puzzelen
Voor het maken van EPA’s binnen de verpleegkundige vervolgopleidingen en initiële opleidingen voor medisch ondersteuners kan de expertgroep deels leunen op de ervaring in de medische praktijk. Maar CZO Flex Level wil ook de overstap tussen opleidingen makkelijker maken. Hierdoor hoeven verpleegkundigen straks niet weer een hele opleiding te doen als ze bijvoorbeeld van de IC naar de Spoedeisende Hulp willen. ‘En die gewenste flexibilisering tússen opleidingen organiseren met EPA’s, dat is uniek,’ weet Inge Pool. ‘Dat vergt puzzelen met elkaar. Bedenken: hoe doe je dat?’ Saskia Hofstra legt uit dat er EPA’s zullen komen die herkenbaar zijn voor een specifieke opleiding en functie-overstijgende EPA’s. ‘We onderzoeken verschillende varianten.’ Pool vult aan: ‘Het is zoeken naar een goede balans tussen aan de ene kant het honoreren van bekwaamheden die horen bij een specifieke context, en aan de andere kant zorgen voor voldoende uniformiteit en vergelijkbaarheid.’
Binnenkort verschijnt een tweede product van de hand van de expertgroep: een handleiding die handvatten geeft voor de beoordeling van EPA’s. ‘Want,’ zo roept Pool de vraag op die de handleiding probeert te beantwoorden: ‘Als verpleegkundigen en medisch ondersteuners straks bekwaam verklaard moeten worden voor EPA’s, hoe begeleid en beoordeel je dat dan? Ook daar denken we nu al over na.’
Samenstelling EPA-expertgroep
De EPA-expertgroep ondersteunt en werkt samen met de vier verschillende themaclusters (van deelproject 1) die EPA’s formuleren, maar ook met de projectleiders van deelproject 2 (waarin wordt nagedacht over generieke producten voor flexibilisering van de opleidingen) en deelproject 3 (gericht op modernisering van het toezicht).
De EPA-expertgroep bestaat uit:
- Inge Pool (UMC Utrecht)
- Saskia Hofstra (Erasmus MC) – cluster Moeder en Kind
- Malou Stoffels (Amsterdam UMC) – cluster Medisch ondersteunende opleidingen
- Durk Dijkstra (UMCG) – cluster Acute zorg
- Vacature – cluster Langdurige zorg
- Marieke van der Horst (onderwijskundig adviseur)
- Muriël Mendes (beleidsadviseur CZO)
- Annemiek Oldenburg (beleidsadviseur CZO)