Er is veel enthousiasme en wil bij zorginstellingen om aan de slag te gaan met het vernieuwen en flexibiliseren van (vervolg)opleidingen. Niels Oerlemans, programmamanager CZO Flex Level hoort dat theorieopleiders veel vragen krijgen nu de EPA’s zijn vrijgegeven. Oerlemans is blij met de vernieuwingsdrang, maar vraagt ook begrip voor het feit dat CZO Flex Level en de theorieopleiders voorrang moeten geven aan de implementatie van de basis acute zorg-opleiding (BAZ). ‘Er was heel veel vraag naar de EPA’s. En dat snap ik. Mensen willen graag zien hoe ‘hun’ beroepsactiviteiten zijn omschreven en wat er voor hun opleiding verandert. Alle bouwstenen zijn nu beschikbaar maar de theorie moet nu eerst met enkele van die bouwstenen een spoedgebouw neerzetten.’
Flinke klus
‘Theorieopleiders hebben nu de terechte focus op het zo snel als mogelijk beschikbaar maken van de BAZ-opleiding; nodig voor een eventuele opschaling voor COVID-19-zorg. Zij hebben de EPA’s, de CZO-opleidingseisen zijn straks beschikbaar en nu moeten er praktijkopdrachten worden ontwikkeld. Een EPA-gericht curriculum vraagt namelijk écht een andere manier van toetsen. Dat is al met al een flinke klus.’
BAZ leerzaam voor bredere implementatie
CZO Flex Level ondersteunt de implementatie, nu van de BAZ op landelijk niveau en straks breder. Oerlemans: ‘De eerste aandacht steken we in het maken van diverse producten om theorie- en praktijkinstellingen te helpen met meer kennis over het werken met EPA’s, toetsen en bekwaam verklaren. Nog in september en oktober komen de eerste producten beschikbaar. We maken nu een animatie en online-workshops over bekwaam verklaren in de praktijk. Deze producten gebruiken we eerst voor de BAZ. Die worden dan direct in de praktijk ‘getoetst’ op bruikbaarheid. Daar leren we van. En de geleerde lessen kunnen wij, maar ook de mensen in de theorie en praktijk, later toepassen bij de bredere implementatie.’