Beschrijven de EPA’s de beroepsactiviteiten die horen bij jouw werk? Denk je dat jij en je collega’s in de praktijk hiermee kunnen werken? En zullen de EPA’s het leren op de werkplek ondersteunen? Om antwoord te krijgen op deze vragen organiseerde het themacluster Acute Zorg een Spiegel- en informatiebijeenkomst in Groningen en Medisch Ondersteunende Opleidingen (MOO) in Utrecht. Meer dan 100 operatieassistenten, anesthesiemedewerkers, IC-, MC-, SEH-, ambulance-, recovery- en CCU-verpleegkundigen én hun werkbegeleiders, teamleiders en theorieopleiders waren aanwezig op de twee bijeenkomsten. De reacties na afloop waren positief.
Acute zorg
Hanka Rosman, regieverpleegkundige op de CCU in het UMCG, was in Groningen. ‘Als werkgroeplid was ik al eerder betrokken bij het formuleren van de EPA-titels voor de opleiding tot CCU-verpleegkundige. Nu zag ik hoe die titels zijn uitgewerkt tot volledig beschreven EPA’s. Veel van wat wij toen vanuit de praktijk hebben ingebracht, herkende ik. Dat was goed om te zien. Sommige beschrijvingen konden nog wat specifieker, vonden de aanwezigen. Ik vond het wel jammer dat de CCU-vertegenwoordigers uit de kleinere ziekenhuizen er dit keer niet bij konden zijn. Want dat blijft een discussie die steeds terugkomt: welke EPA’s kun je alleen in een groot algemeen ziekenhuis of UMC halen, en welke in ieder ziekenhuis. Gelukkig gaan de EPA’s ook nog voor validatie naar de klankbordgroep. Daar wordt dit punt zeker ook besproken.’
Marjan Roelevink, themaclusterleider Acute Zorg en organisator van de bijeenkomst kijkt tevreden terug: ‘Iedereen dacht positief mee. Er was een goede flow en over het algemeen was men tevreden met de EPA’s zoals we die hebben uitgewerkt. We kregen waardevolle feedback en die verwerken we. De klankbordgroep krijgt de EPA’s volgende week gepresenteerd waarin de opmerkingen zijn meegenomen. Zo scherpen we steeds verder aan, met de mensen die straks met de EPA’s gaan werken.’
Medisch Ondersteunende Opleidingen
Voor de MOO is Cherida Louz themaclusterleider. Zij nodigde mensen uit die nog niet eerder betrokken waren bij CZO Flex Level. Ruim zestig frisse blikken leverden haar veel op: ‘We kregen goede feedback op de EPA’s. Verder merkte ik dat mensen behoefte hadden aan informatie over de EPA’s en flexibel opleiden en dat ze het waardeerden dat ze mee konden denken. De aanwezigen hadden ook goede adviezen voor de volgende fase van CZO Flex Level; die waar we de implementatie van vernieuwd flexibel opleiden gaan voorbereiden en uitvoeren.’
Een van de deelnemers in Utrecht was Geeske Bergstra, operatieassistent in het Martini Ziekenhuis en docent voor de opleiding tot operatieassistent aan het Wenkebach Instituut. ‘De bijeenkomst was voor mij enorm verhelderend. De waslijst aan EPA’s die ik deze zomer tijdens de online consultatie zag was ingeperkt tot 21 EPA’s. Nu is het veel overzichtelijker. Het was fijn om te merken dat de feedback uit die vorige consultatieronde echt was verwerkt. De flexibilisering vind ik een mooie vooruitgang. We moeten met zijn allen echt heel anders gaan denken. Nu beginnen studenten bij iedere stage, bij ieder specialisme, eigenlijk steeds opnieuw. Doordat de opleiding straks is verdeeld in EPA’s in complexiteit van zorg los van het specialisme kunnen studenten per stage veel beter voortbouwen op wat ze al hebben geleerd. Samen met de theorieopleiders moeten we zorgen dat zij nog beter dan nu aansluiten bij de praktijk. Ik vond het heel fijn om met collega’s uit het land te praten over de veranderingen die er gaan komen, en over wat voor iedereen betekent. Mijn conclusie? We zijn op de goede weg en ik ben weer op de hoogte van wat speelt.’