De meeste zorgorganisaties hebben een projectleider implementatie CZO Flex Level met één duidelijk doel: het flexibel opleiden op de werkplek implementeren. In de umc’s en zorgorganisaties die ook een opleidingsinstituut of -academie hebben, moet de implementatie van het flexibel opleiden voor zowel de zorgorganisatie als voor de opleidingsinstelling gebeuren. Omdat het combineren van die twee opdrachten nogal een flinke klus is én een andere focus vraagt, werkt Amsterdam UMC sinds ruim een jaar met drie projectleiders. Jessica Beentjes (rechts op de foto) is vanuit haar functie als opleidingscoördinator aangesteld als projectleider voor het ziekenhuis (locaties VUmc en AMC) en Cora Visser en Rogier Heezemans voor de Amstel Academie, het opleidingsinstituut van Amsterdam UMC. Jessica en Cora zijn blij met de scherpe rolverdeling en zien hierin beslist meerwaarde, zo vertellen ze aan CZO Flex Level. ‘We hebben ieder ons eigen terrein en werken echt in co-creatie,’ vertelt Jessica. ‘De lijnen zijn kort en we kunnen snel schakelen.’
Cora, al vanaf de start van CZO Flex Level betrokken, vertelt waarom het zo nodig was dat Jessica de implementatie in de zorgorganisatie voor haar rekening nam: ‘Mijn collega-projectleider Rogier Heezemans en ik liepen er tegenaan dat we niet goed genoeg wisten hoe de taken in de praktijk verdeeld waren. Daarbij werd in het landelijk programma steeds duidelijker wat die praktijk moest doen, en wat er aan de theoriekant moest gebeuren.’ Ze vertelt verder: ‘Wij concentreren ons als Amstel Academie nu volledig op het implementeren van het EPA-gerichte onderwijs voor al onze klanten, dus ook voor het Amsterdam UMC. In ons opleidingsnetwerk werken we met kwaliteitsgroepen per opleiding. In iedere kwaliteitsgroep neemt een aantal klanten deel en die maken met elkaar en met ons een voorstel waarin staat welke EPA’s onderdeel zijn van de verschillende leerroutes, in welke volgorde we die het beste kunnen aanbieden, wat er in het portfolio komt en welke toetsinstrumenten we gebruiken. Dat voorstel wordt uiteindelijk met alle klanten besproken. En Jessica en de praktijkopleiders van Amsterdam UMC zijn ook klant.’
Praktijkwensen scherp formuleren
Jessica staat als opleidingscoördinator dichtbij de werkvloer en de praktijkopleiders. ‘Van hen hoor ik direct wat de kansen en problemen zijn, bijvoorbeeld toen we de BAZ introduceerden. Samen met de praktijkopleiders bespreken we dan met de Amstel Academie wat we nodig hebben. Doordat we in dezelfde organisatie werken, kennen we veel dezelfde mensen en is een hulpvraag makkelijk gesteld.’ Cora vult aan: ‘Jessica kan de praktijkwensen scherp formuleren en dat geeft ons de kans om gezamenlijk concrete oplossingsrichtingen te zoeken. We bieden de oplossing dan niet alleen aan Amsterdam UMC, maar natuurlijk ook aan alle zorgorganisaties in ons netwerk.’
Winst verwacht
Cora participeert als onderwijskundige en projectleider, met haar MOO-collega Ingrid van Baak, in ‘Jessica’s’ stuurgroep Implementatie EPA’s Amsterdam UMC. Daarin zitten ook de verpleegkundig directeur, een opleidingscoördinator, twee praktijkopleiders en een HR-adviseur. Met elkaar geven zij inmiddels ruim een jaar richting aan het flexibel opleiden in de organisatie. Jessica: ‘We hebben de samenwerking goed geregeld en EPA-gericht opleiden echt een plek gegeven ín de zorgorganisatie. Daardoor kunnen we winst verwachten: in tijd, geld, toenemende werkmotivatie van onze zorgprofessionals en – heel belangrijk – betere en veilige zorg.’
De Amstel Academie faciliteert ook een overleg voor de projectleiders implementatie CZO Flex Level van de verschillende zorgorganisaties uit hun regio en natuurlijk neemt Jessica daaraan ook deel. ‘Ik haal veel informatie en inspiratie uit dat overleg. Vanuit de praktijk brengen ik en mijn collega-projectleiders agendapunten in en Cora en haar collega’s verbinden aan die punten concrete acties. Zo willen we graag nog meer uniformiteit en zijn we erg geholpen toen we met toetsinstrumenten voor de BAZ aan de slag gingen.’ Cora: ‘Die rol is voor ons vanzelfsprekend. Jessica en de andere projectleiders laten zien wat de praktijk wil en wij proberen hen te helpen met die overgang naar meer flexibiliteit.’ Ze concludeert: ‘Onze taken zijn duidelijk en gescheiden. En juist daardoor versterken we elkaar.’ Jessica vertelt enthousiast: ‘We zijn nu net gestart met een volgende stap in de implementatie: flexibel leren met EPA’s in Amsterdam UMC, natuurlijk samen met de Amstel Academie. Daarin is een grote rol voor HR weggelegd: we kijken naar de zachte kant: ‘wat willen we?’ en naar de harde kant: ‘wat is mogelijk?’. Heel belangrijk en leuk om zo ook buiten het directe opleiden te verkennen wat flexibel opleiden ons nog meer kan brengen.’