Deze zomer werd in CZO Flex Level een start gemaakt met het ontwikkelen van de opleidingsarchitectuur. Die architectuur moet – eenmaal ontwikkeld en goedgekeurd – antwoord geven op vragen als: Wat betekent flexibel, modern, werkplekgericht onderwijs nu precies voor de werk- en opleidingspraktijk? En: Welke plek krijgen entrustable professional activities (EPA’s) straks in de opleidingen?
‘De opleidingsarchitectuur beschrijft de contouren van het nieuwe opleidingsstelsel: hoe worden de opleidingen in de toekomst ingericht zodat ze inderdaad flexibel, modern en werkplekgericht zijn,’ legt Inge Pool, opleidingsarchitect voor CZO Flex Level, uit. Pool vertelt waar zij en haar coauteurs zich op richten: ‘Ten eerste gaan we bij ieder cluster kijken of we opleidingen eventueel iets in kunnen korten. Dat kan door EPA’s voor professionele taken die maar in weinig ziekenhuizen voorkomen, uit de opleiding te halen. Die EPA’s zouden dan bijvoorbeeld als een aanvullende bijscholing aangeboden kunnen worden aan ziekenhuizen waar die professionele activiteiten wél voorkomen. Ten tweede gaan we onderzoeken welke vaste
doorstroomtrajecten van de ene opleiding naar een andere te realiseren zijn. Nu vindt die doorstroom ook wel plaats, maar moeten er individuele vrijstellingen worden aangevraagd. We kunnen dat veel makkelijker maken door voor veelvoorkomende doorstroomtrajecten vaste trajecten te ontwikkelen En tot slot kijken we of we met nieuwe samenstellingen van opleidingen doorstroom makkelijker kunnen maken en beter kunnen aansluiten op veranderingen in functies die in ziekenhuizen plaatsvinden.’ Gevraagd naar voorbeelden zegt Pool die bewust nog niet te geven. ‘In themaclusters en met alle praktijkmensen en opleiders die daarin in werkgroepen vertegenwoordigd zijn, gaan we kijken welke mogelijkheden we zien. Daarna worden we concreter.’
Opleiding is meer dan EPA’s
Centraal bij het uitwerken van de contouren van het opleidingsstelsel staan de EPA’s die in CZO Flex Level in nauwe samenwerking met mensen uit de praktijk worden ontwikkeld. Bij het ontwikkelen van de opleidingsarchitectuur wil Pool ook adviseren over welke eisen nader uitgewerkt moeten worden voor de nieuwe opleidingen. ‘EPA’s zijn belangrijke bouwstenen voor de vernieuwde opleidingen, maar niet de enige bouwstenen. Er zijn nog andere bouwstenen waaruit een opleiding moet bestaan. En ook daar denken we met elkaar over na.’ Ze licht toe: ‘Niet alles is te vatten in EPA’s. Er zijn ook andere eisen waaraan moet worden voldaan. Denk bijvoorbeeld aan het bijdragen aan onderzoek of inzicht hebben in de zorgketen bij een bepaalde patiëntencategorie.’ Pool verwacht in oktober de eerste contouren van de opleidingsarchitectuur helder te hebben, om ze te kunnen bespreken met verschillende belanghebbenden. De definitieve architectuur wordt in december 2019 opgeleverd.
.