‘Interprofessioneel leren, klinisch redeneren inzetten om de student veel actiever te begeleiden. Er is zoveel wat we kunnen doen om als team te blijven leren. Ik ben me daarvan bewust en ermee bezig, en toch… Het is heel goed – ook voor werkbegeleiders – dat we weer eens fris kijken naar het leren tijdens het werken. Dat brengt je op nieuwe ideeën. Juist van elkaar kun je leren.’ Sandra de Bruijn is leerprocesbegeleider op de Spoedeisende Hulp. Zij was een van de verpleegkundigen die op 2 maart samenkwam met collega-verpleegkundigen die zich ook bezighouden met leren. Omdat werkbegeleiders zo’n belangrijke rol hebben in de opleiding en begeleiding van studenten fungeerden zij als klankbord en meedenkers voor de projectleiders van deelproject 2. In dat deelproject formuleerden Marit Rensink en Goof Claessen een nieuwe visie op leren voor CZO Flex Level en werken zij – met hulp uit de zorg- en opleidingspraktijk – hard aan middelen die de implementatie van de vernieuwde opleidingen en het leren met EPA’s ondersteunen.
Ook Ruben Voss, CCU-verpleegkundige, was aanwezig. Hij geeft aan dat flexibiliseren hier en daar al gebeurt en dat er zo allerlei verkorte routes ontstaan. Voss: ‘Dat daar door CZO Flex Level structuur aan wordt gegeven, dat is mooi. Ik heb regelmatig collega’s die graag meer willen leren maar die niet weer een heel lang opleidingstraject in willen. Als zij straks verkort kunnen doorstromen, bijvoorbeeld naar verkoeverkamer, dan zullen ze dat zeker doen.’
Up to date informatie: praktisch en achtergrond
Na een introductie over flexibele opleidingen, EPA’s en de nieuwe visie op leren, introduceren Rensink en Claessen de webapp. De webapp is een eenvoudig vormgegeven systeem dat stapsgewijs ondersteunt bij het uitvoeren van taken, zoals bijvoorbeeld ‘begeleiden en beoordelen op de werkvloer. De app wordt nu ontwikkeld en is dus nog niet af. Juist de input van De Bruijn, Voss en de anderen moeten helpen dit ‘performance support-systeem’ zo te maken dat het op de werkvloer van waarde is. De aanwezigen zijn enthousiast over wat ze zien. ‘Dit verbindt de theorieopleiders op een natuurlijke manier met de praktijkopleiders en werkbegeleiders, en daar is behoefte aan,’ vindt Milou Mientjes-Beukering, opleider bij de Radboudumc Health Academy. Ruben Voss is – net als veel collega’s – een enthousiast gebruiker van allerlei zakkaartjes, maar is juist blij met een webapp. ‘Fijn dat alle informatie steeds up to date zal zijn. Deze app biedt én praktische informatie die je kunt gebruiken tijdens het begeleiden van een student, maar ook achtergrondinformatie die ik in een nachtdienst eens door zal lezen. Handig!’ Voor Rensink was de bijeenkomst waardevol. ‘In CZO Flex Level proberen we te vernieuwen en dat kán niet zonder voortdurende betrokkenheid van mensen uit de praktijk. Zo’n tussentijdse toets is voor ons heel nuttig. We horen van de mensen die straks dat nieuwe leren en begeleiden vorm moeten geven wat zij denken en vinden, en waar zij behoefte aan hebben. Vandaag kregen we tips en veel bevestiging. Dat is fijn, we zitten op de goede weg en we hebben input om verder te ontwikkelen.’